Dottorati industriali

 

Dottorato industriale attivato con Ponzio S.r.l.

Il dottorato industriale fa parte di una collaborazione tra l'Università G. d'Annunzio di Chieti-Pescara (Dipartimento di Economia - DEc) e Ponzio S.r.l., azienda specializzata nel trattamento superficiale dell’alluminio.

L’obiettivo del progetto di dottorato industriale è quello di analizzare e valutare i potenziali impatti sociali, positivi e negativi, della produzione dei prodotti della filiera del serramento, studiando l’intera catena di approvvigionamento dell’azienda Ponzio S.r.l., utilizzando la metodologia della Social Life Cycle Assessment.

Il progetto prende spunto dalla partecipazione dell’azienda Ponzio nel corso del 2019 al gruppo di lavoro riguardante lo svolgimento di casi studio pilota della versione revisionata al 2020 delle Guidelines for Social Life Cycle Assessment of Products di Unep/Setac.

Il proposito è quello di utilizzare tale metodologia al fine identificare, valutare e interpretare gli impatti sociali lungo la filiera dei serramenti in alluminio per l’architettura e comunicarli al fine di rendere consapevoli tutti gli attori coinvolti (attori della catena del valore, lavoratori, comunità locale, società, consumatori) per guidare l’azienda verso scelte sostenibili. L’applicazione del metodo prevede la definizione dell’obiettivo, la selezione di adeguati indicatori di impatto, l’analisi di inventario, la valutazione e l’interpretazione dei risultati.

Il progetto di dottorato si propone anche di allargare l’orizzonte della metodologia della Social LCA al settore dell’alluminio per l’architettura, opportunità da cogliere vista la mancanza di tale approccio metodologico in questo settore.

Per molti aspetti, lo studio rappresenta una sfida, poiché si vogliono esplorare le caratteristiche ed i comportamenti delle aziende internazionali di un settore con strutture di produzione e di fornitura complesse, dove spesso le informazioni sono di difficile reperimento o lacunose.

 

Dottorato industriale attivato con Aptar Italia SpA

The Ph.D. program is part of a collaboration between the G. d’Annunzio University of Chieti-Pescara (Department of Economic Studies – DEc) and Aptar Italia SpA, part of the multinational company Aptar, that is a leading global supplier of a broad range of innovative dispensing systems for the beauty, personal care, home care, prescription drugs, consumer health care, injectable, food, and beverage markets.

The main goal of this Industrial Ph.D.project is based on the recognition of Life Cycle Thinking methodologies and Industrial Ecology principles in the packaging sector, with focus on the promotion of best practices to optimize the environmental impact of the Aptar product portfolio along the entire value chain and life cycle.

The background of this Ph.D. project is focused on the theoretical and methodological approaches and tools of Industrial Ecology (IE) and Life Cycle Thinking (LCT); more specifically, life-cycle assessment (LCA) allows one  to evaluate, through an objective process, the environmental impacts associated with a product, process, or activity throughout its life cycle by identifying and quantifying energy and material usage and environmental releases.

The assessment includes the entire life cycle of the product, process or activity, encompassing extracting and processing raw materials; manufacturing, transportation, and distribution; use/re-use/maintenance; recycling; and final disposal.

From an organizational point of view, the multi-criteria approaches focused on the Organizational-LCA (O-LCA) and Organizational Environmental Footprint (OEF) allow a quantification and evaluation of inputs, outputs and potential environmental impact associated to the activities carried out by a company.

Both methodologies include stakeholders along the entire company’s value chain including product portfolio analysis.

During the application of O-LCA and OEF it is possible to consider potential goals such as:

  • societal goals to reduce pressure on the environment and enhance environmental tools within stakeholders;
  • managerial goals to get strategic support for decisions, reduce operational costs and show environmental awareness with marketing purposes;
  • analytical goals to gain insight in internal operations and value chain, identify environmental hot spots and track environmental performance.

Aptar, starting from the considerations above, has addressed the research framework to the investigation of methodologies and tools for an evaluation of its environmental impact along the entire product life cycle and value chain optimization. 

The main drivers that have led the definition of the Ph.D. research objective are based on the following aspects:

  • innovative design to create a sustainable solutions portfolio that improve the impact of packaging product along the entire life cycle;
  • promote circular economy best practices in the packaging sector that influences and drives all business aspects;
  • eco-efficiency solutions to optimize the consumption of natural resources in our operations and processes.

Scopri cosa vuol dire essere dell'Ud'A

SEDE DI CHIETI
Via dei Vestini,31
Centralino 0871.3551

SEDE DI PESCARA
Viale Pindaro,42
Centralino 085.45371

email: info@unich.it
PEC: ateneo@pec.unich.it
Partita IVA 01335970693

icona Facebook   icona Twitter

icona Youtube   icona Instagram